Spring naar inhoud

Dit is ID Bellen

Evaluatierapport ID Bellen 2020

"Het smaakt naar meer"

PDF-bestandDownload het evaluatierapport (pdf - 1,36 mb)


Het aantal kanalen waarop de inwoner contact op kan nemen met de gemeente vliegt je om de oren: website, Whatsapp, balie, sociale media en natuurlijk ook de telefoon. In deze tijd kun je het als gemeente bijna niet meer uitleggen dat een inwoner niet zelf kan kiezen. Helaas is dat nu nog wel de realiteit: als je belt naar de gemeente en een persoonlijke vraag stelt waar identificatie voor nodig is, kan de medewerker van het Klantenservice je niet verder helpen. En dat steekt.


Met deze vraag hebben de gemeenten Arnhem, Nijmegen en de Drechtsteden de hoofden bij elkaar gestoken. We vroegen ons af of het mogelijk is om je wel te kunnen identificeren als je belt. De onderdelen van de techniek zijn er, het is een kwestie van slim verbinden. We hebben de samenwerking gezocht met de HAN (Hogeschool Arnhem Nijmegen) voor het gebruikersonderzoek. Verder hebben we gebruik gemaakt van de IRMA-app (van de Stichting Privacy by Design).


Met ID Bellen hebben we een prototype gebouwd om te laten zien dat het mogelijk is. We hebben met inwoners getest en hen ook gevraagd wat zij ervan vonden.


Met trots presenteren wij u de resultaten van dit project. Toen we aan dit avontuur begonnen eind 2019 hadden we nog geen idee van het bewogen jaar dat er voor ons lag. Maar ook in een periode van lockdown is het mogelijk om innovatief samen te werken met meerdere gemeenten en partners. Daarvan is dit rapport het bewijs.


Dit avontuur houdt voor ons hier niet op. Het smaakt naar meer. Daarom gaan wij samen met (nieuwe en oude) partners verder. Het vervolg heet ‘ID Contact’.


Jan van Dellen, Wethouder Arnhem

Ronald Mons, CIO Drechtsteden

Arne van Hout, Gemeentesecretaris Nijmegen


Lees meer over de pilot ID Bellen (2020)