Spring naar inhoud

Dit is ID Bellen

Veelgestelde vragen

Wij beantwoorden graag uw vragen. Hieronder staan de meest gestelde vragen rondom ID Bellen en ID Contact. Mocht uw vraag hier niet tussen staan, dan kunt u ons m.b.v. het contactformulier bereiken.



- Wat betekent ID Bellen?

ID Bellen staat voor jezelf identificeren (ID) over de mobiele telefoon (Bellen).


- Waarom ontwikkelen jullie ID Bellen?

Wij werken hard aan het vernieuwen en verbeteren van onze dienstverlening. Ook op het gebied van privacy en toegankelijkheid. Om op een betrouwbare en veilige wijze u over de telefoon te voorzien van persoonlijke informatie, moeten we zeker weten dat u het echt bent die belt. ID Bellen maakt dat mogelijk.


- Maken alleen gemeenten gebruik van ID Bellen?

Momenteel maken alleen de gemeenten Arnhem, Nijmegen en de Drechtsteden gebruik van ID Bellen. Wel ontwikkelen wij ID Bellen op basis van 'open source' zodat straks ook andere organisaties er gebruik van kunnen maken.


- Blijft ID Bellen alleen geschikt voor de telefoon?

In deze fase van ID Bellen testen we de techniek en gebruiksvriendelijkheid. Indien ID Bellen goed blijkt te werken en inwoners zijn er blij mee, dan kijken we naar verdere ontwikkeling. We onderzoeken dan of deze service ook op andere kanalen (chat/video e.d.) werkt. Of en wanneer dit gebeurt is nog niet zeker.


- Op welke apparaten kan ik gebruik maken van ID Bellen?

Op mobiele apparaten waarop de IRMA-app is geïnstalleerd. Dit kan voor iPhones vanaf besturingssysteem iOS 8 en voor Android toestellen vanaf besturingssysteem Android 5.0.


- Wat is IRMA?

IRMA is een digitaal paspoort op uw mobiele telefoon. Dat paspoort kunt u vullen met de gegevens die u nodig heeft. Bezoek de IRMA-app website voor meer informatie.


- Mijn telefoon scant de QR code niet, waar kan dat aan liggen?

U heeft de IRMA-app nodig om de QR-code te kunnen scannen. Heeft u de IRMA-app niet, dan kunt u deze installeren via de AppStore of Google Playstore. Lukt dit niet? Dan heeft u mogelijk een te sterk verouderde mobiele telefoon.


- Kost het geld als ik bel naar de gemeente met ID bellen?

Voor bellen via ID Bellen maken we gebruik van uw reguliere telefoonverbinding. Afhankelijk van uw mobiele abonnement zijn hier dus de normale gesprekskosten van toepassing.


- Bij gebruik van ID Bellen kom ik in een wachtrij aan de telefoon, hoe lang kan dat duren?

Wij proberen uw gesprek zo snel mogelijk te beantwoorden. Mocht de wachttijd meer dan 5 minuten bedragen dan wordt u hier tijdens het wachten over geïnformeerd.


- Wanneer kan ik echt gebruik maken van ID Bellen?

Eind september 2020 testen wij samen met onze inwoners het gebruik van ID Bellen. Daarna weten we of ID Bellen goed genoeg is om in de toekomst verder aan te bieden. Of en wanneer dit gebeurt is nog niet zeker. 


- Kan ik straks nog steeds op andere al bestaande manieren contact opnemen met mijn gemeente?

Alle bestaande manieren om contact op te nemen met uw gemeente blijven bestaan. ID Bellen is een extra service.


- Wat gebeurt er met mijn persoonlijke gegevens als ik gebruik maak van ID Bellen?

Deze worden gebruikt om uw identiteit vast te stellen als u met de gemeente belt. Uw persoonsgegevens worden direct na het gesprek automatisch verwijderd.


- Ik vind privacy belangrijk, wat kan de gemeente van mij zien als ik gebruik maak van ID Bellen?

Onze medewerkers zien alleen de persoonsgegevens die u via ID Bellen prijsgeeft. In de app staat duidelijk aangegeven welke dat zijn. Dit verschilt per dienst/product. De gemeente vraagt nooit meer persoonsgegevens dan absoluut nodig om uw identiteit vast te stellen.


- Hoe gaat ID Bellen om met mijn privacy?

Alle deelnemende gemeenten zich zich ervan bewust dat uw recht heeft op privacy. Hoe wij uw privacy waarborgen leest u in onze privacyverklaringen op onze websites.


- Is ID Bellen veilig en betrouwbaar genoeg voor mij om te gebruiken?

We hebben ID Bellen uitgebreid getest en zijn er zeker van dat jouw gegevens veilig zijn. 


- Heb ik een DigiD nodig om ID Bellen te gebruiken?

Om gebruik te maken van ID Bellen installeert u eerst de IRMA-app. U vult deze eenmalig met uw persoonsgegevens. Hiervoor gebruikt u 1x DigiD, daarna heeft u dit bij het gebruik van IRMA niet meer nodig.


- Waarom niet gewoon DigiD gebruiken i.p.v. ID Bellen?

DigiD is een tool waarmee ingelogd kan worden op websites of apps met privacy gevoelige inhoud. DigiD werkt op basis van een éénmalige geverifieerde online registratie, waarbij de identiteit wordt bevestigd en de burger zelf een gebruikersnaam en bijbehorend wachtwoord kiest: de inloggegevens. DigiD biedt geen mogelijkheid om jezelf te identificeren aan de hand van een keuze aan persoonsgegevens. ID Bellen kan dit (straks) wel. Zoals naam, adres en burgerservicenummer. Maar ook alleen de postcode of het geboortejaar, bijvoorbeeld als slechts beperkte persoonsgegevens nodig zijn om jezelf te identificeren of aan te geven dat wat je over jezelf beweert echt klopt.