Spring naar inhoud



Veelgestelde vragen

Wij beantwoorden graag jouw vragen. Hieronder staan de meest gestelde vragen over ID Contact en de deelprojecten ID Bellen, ID Chat en ID Videocontact. Mocht je vraag hier niet tussen staan, dan kan je ons m.b.v. het contactformulier bereiken.




Wat betekenen ID Bellen en ID Contact?

ID Bellen staat voor Innovatie Dienstverlening (ID) over de mobiele telefoon (Bellen). ID Contact betreft ook andere kanalen, zoals videocontact en chat.


Waarom ontwikkelen jullie ID Contact?

Wij werken hard aan het vernieuwen en verbeteren van onze dienstverlening. Ook op het gebied van privacy en toegankelijkheid. Om inwoners op een betrouwbare en veilige wijze over de telefoon, via chat of videocontact te mogen voorzien van persoonlijke informatie, moeten we zeker weten dat ze echt zijn die ze zeggen te zijn. ID Contact maakt dit met digitale identificatie of authenticatie mogelijk.


Waarom ontwikkelen jullie ID Bellen, ID Chat en ID Videocontact?

Wij werken hard aan het vernieuwen en verbeteren van onze dienstverlening. Ook op het gebied van privacy en toegankelijkheid. Om op je op een betrouwbare en veilige wijze over (digitale) kanalen te kunnen voorzien van persoonlijke informatie, moeten we zeker weten dat je het echt bent die belt. Als onderdeel van ID Contact maken ID Bellen, ID Chat en ID Videocontact dit mogelijk.


Kan ik ID Bellen, ID Chat en ID Videocontact nu al uitproberen?

Nee helaas. Onze producten zijn nog niet beschikbaar, ze worden alleen onderzocht en getest. Hou deze website in de gaten; zodra er meer bekend is over de officiële beschikbaarheid, dan zullen wij dit delen. 



Wat is IRMA?

IRMA is een digitaal paspoort op jouw mobiele telefoon. Dat paspoort kan je downloaden en vullen met de gegevens die nodig zijn voor identificatie of authenticatie. Bezoek de IRMA-app website voor meer informatie.


Maken alleen gemeenten gebruik van ID Contact?

Wij ontwikkelden ID Bellen, ID Chat en ID Videocontact op basis van 'open source' zodat straks naast gemeenten ook andere organisaties er gebruik van kunnen maken. Als de 'proof of concepts' goed blijken werken, onderzoeken we hoe wij ze in de toekomst aan kunnen bieden. Of en wanneer dit gebeurt is nog niet zeker.


Kan ik straks nog steeds op andere al bestaande manieren contact opnemen met mijn gemeente?

Alle bestaande manieren om contact op te nemen met uw gemeente blijven bestaan. ID Bellen, ID Chat en ID Videocontact zijn (straks) een extra service.


Wat gebeurt er met mijn persoonlijke gegevens als ik gebruik maak van ID Bellen, ID Chat en ID Videocontact?

Deze worden gebruikt om uw identiteit vast te stellen als u met de gemeente belt. Uw persoonsgegevens worden direct na het contact automatisch verwijderd. 



Ik vind privacy belangrijk, wat ziet de gemeente van mij als ik gebruik maak van ID Contact?

Onze medewerkers zien alleen de persoonsgegevens die je zelf via ID Contact prijsgeeft. In de ingezette app staat duidelijk aangegeven welke dat zijn. Dit verschilt per dienst/product. De gemeente vraagt nooit meer persoonsgegevens dan absoluut nodig om jouw identiteit vast te stellen!


Hoe gaat ID Contact om met mijn privacy?

Alle deelnemende gemeenten zich zich ervan bewust dat jij recht hebt op privacy. Hoe wij jouw privacy waarborgen leest je in onze privacyverklaringen op onze websites.


Zijn ID Bellen, ID Chat en ID Videocontact straks veilig en betrouwbaar genoeg voor mij om te gebruiken?

We testen ID Bellen, ID Chat en ID Videocontact uitgebreid om er zeker van te zijn dat jouw gegevens veilig zijn. Ook houden wij rekening met alle officieel geldende privacy en security richtlijnen.


Heb ik een DigiD nodig om ID Bellen, ID Chat en ID Videocontact te gebruiken?

Om gebruik te maken van ID Bellen, ID Chat en ID Videocontact maken wij nu alleen nog gebruik van IRMA. Je installeert eerst de IRMA-app, vult deze eenmalig met jouw persoonsgegevens. Hiervoor gebruik je slechts 1x jouw DigiD. Daarna heb je deze bij het gebruik van IRMA niet meer nodig.


Waarom niet gewoon DigiD gebruiken i.p.v. ID Contact?

DigiD is een tool waarmee ingelogd kan worden op websites of apps met privacy gevoelige inhoud. DigiD werkt op basis van een éénmalige geverifieerde online registratie, waarbij de identiteit wordt bevestigd en de burger zelf een gebruikersnaam en bijbehorend wachtwoord kiest: de inloggegevens. DigiD biedt geen mogelijkheid om jezelf te identificeren aan de hand van een keuze aan persoonsgegevens. ID Contact kan dit (straks) wel. Zoals naam, adres en burgerservicenummer. Maar ook alleen de postcode of het geboortejaar, bijvoorbeeld als slechts beperkte persoonsgegevens nodig zijn om jezelf te identificeren of aan te geven dat wat je over jezelf beweert echt klopt.


Kan ik bijdragen aan het testen van ID Bellen en ID Contact?

De pilot ID Bellen is afgerond, er wordt niet meer getest. De vervolgpilot ID Contact is volop in ontwikkeling. Hou deze website in de gaten, zodra de onderzoek resultaten klaar zijn zullen wij dit delen. 


Nb. alleen inwoners van de deelnemende gemeenten komen in aanmerking voor deelname aan het testen/gebruikersonderzoek. 


Omnichannel, inclusiviteit, menselijke maat.... wat bedoelen jullie daarmee?

In onze informatievoorziening voor ID Contact maken we veelvuldig gebruik kan allerlei vakjargon. Niet alles zal meteen bekend overkomen, daarom hebben wij het meest gebruikte jargon op een rijtje gezet en toegelicht.